breintraining rust in je hoofd

Rust in je hoofd – the Netherlands first

Rust in je hoofd met breintraining Als ik voor groepen spreek en vertel over de geheugensport, komt het steeds vaker voor dat iemand het boek van Joshua Foer heeft gelezen: het Geheugenpaleis. Twee jaar voordat ik zelf heb deelgenomen aan een geheugentoernooi, won Joshua het Amerikaans Kampioenschap in 2006. Een topprestatie, zeker gezien het gegeven […]

je eigen brein benuttenn

Wat kunnen wij leren van de meest slechte geheugens ter wereld?

Als brein- en geheugentrainers doen wij er alles aan om het beste uit het brein te halen. Het menselijk geheugen optimaal inzetten om tot grote prestaties te komen. Wij zijn soms ook nog stomverbaasd over de mogelijkheid van het menselijk apparaat. Soms is het niet alleen goed om naar het ongekende potentieel te kijken maar ook het falen van het menselijk brein te belichten. Wat als het mis gaat, en dan ook echt goed mis. Lees meer

Wereld pi dag

Wereld pi-dag

14 maart 2017. Wereld pi-dag! Het wiskundig getal pi, de verhouding tussen de omtrek en de diameter van een cirkel, bestaat uit ongeveer 10 biljoen cijfers. Het begint met 3,14, en daarom is 14 maart pi-dag. De drie is voor de maand maart en de eerste twee decimalen achter de komma staan voor dag veertien. Twee jaar geleden op 14 maart 2015 zat ik flink in de voorbereiding voor mijn derde aanval op het Europees record pi opnoemen uit het geheugen. Dat ging niet om biljoenen cijfers, maar toch een fors aantal. Vanaf 1998 stond het record op 22500. Lees meer

breinverloedering

Lubach werkt mee aan breinverloedering van Nederland!

Als halve Amerikaan, ik ben namelijk geboren in Californië, heb ik met smart gewacht op een Nederlands programma dat in de buurt zou komen van de kwaliteit van shows zoals the Daily Show, The Tonight Show en Saturday Night Live. Jensen, alweer een tijd geleden, kwam behoorlijk dichtbij. Arjen Lubach en zijn crew, met Lubach op zondag, is niet alleen dichtbij gekomen maar voldoet mijns inziens aan de hoge standaard om met een flinke knipoog, met name de politiek op de hak te nemen. Lees meer

snellezen, een genuanceerd verhaal

Snellezen: onderscheid feit van fictie

Zo veel te lezen en zo weinig tijd. Het werk van velen bestaat uit lezen, lezen en nog eens lezen. Mails, notities, dossiers, vakbladen, bijscholingen. De gemiddelde leessnelheid bedraagt 200 tot 250 woorden per minuut. Stel dat je dat tempo zou kunnen verdubbelen. De leestijd zou de helft korter worden. Wat een enorme winst zou dat zijn! Lees meer

wat kwam ik hier ook alweer doen?

Wat kwam ik hier ook al weer doen?

We kennen het allemaal. De kleine frustratie dat we een ruimte binnenlopen en niet meer weten wat we daar kwamen doen. Iets halen, iets doen of tegen iemand wat zeggen? Gebrekkig kortetermijngeheugen? Op zo’n moment lijkt het daar wel op. Want nog geen tien seconden eerder wist je het nog.

Lees meer

Gebruik je hoofd! De geboorte van BTMonkeys

In 1974 zond de BBC de serie ‘Use your head’ uit. In een reeks informatieve programma’s legde psycholoog Tony Buzan uit hoe ons brein werkt en hoe eenieder zijn of haar hersens effectiever kan inzetten door gebruik te maken van een scala van breintechnieken. Zo maakte het grote publiek kennis met snellezen, mindmapping en geheugentechnieken.

Lees meer

Wij zijn ons brein…..en meer

De kans is groot dat je weleens van Dick Swaab en van zijn boek ‘Wij zijn ons brein’ hebt gehoord. De marketingmachine van deze pure wetenschapper heeft heel goed gewerkt. Een wetenschap op zich. Maar dat is niet de enige reden dat het boek een bestseller is geworden. Wij mensen zijn nu eenmaal heel nieuwsgierig naar de werking van ons brein. Het is een fantastisch mooi en krachtig apparaat.

Lees meer

What you see is what you get

De uitdrukking ‘what you see is what you get’ wordt te pas en te onpas gebruikt. De reclamewereld is er gek op. De redenering erachter: wat je ziet en waar je voor betaalt, krijg je daadwerkelijk, zonder verborgen eigenschappen of poespas eromheen. Ideaal om de consument te verleiden, al slaat dat soms om in misleiden. Nivea, bijvoorbeeld, gebruikte in 2013 een model van 62 jaar om een anti-rimpelcrème aan te prijzen. Dat zou dichter bij de doelgroep staan dan een model van 25. What you see is what you get: de gebruiksters werd voorgespiegeld dat dit het eindresultaat was. Dat resultaat bleek wel flink te zijn gefotoshopt. Misleiding, zo oordeelde de reclamecodecommissie.

Lees meer